Bilder, recept och allmänt

Recept kommer jag lägga upp såfort jag hittar något som ser / verkar väldigt gott. Bilder får ni vänta med tills jag provat det! Jag hojtar till när jag lagt upp nya bilder :)

Sen har ni alltid min mail att skriva till också, [email protected]

Klistrar in ett inlägg från "gamla" bloggen.
 

När jag googlar runt lite bland LCHF:are märker jag på många håll att det vanliga blir att äta kött och lite grönsaker till sådär i början innan man kommit in i det. (även jag hade det problemet) Lägg på minnet att tomat är 3,7 gram kolhydrater, gurka 2,1 gram, isbergssallad 2,0 gram, grön paprika 3,3 gram, gul paprika 4,4 gram, röd paprika 5,2 gram (aningen för mycket).. Sen vet inte jag vad ni har i eran sallad, men för min del känns det bättre om man tar nåt lite mer mättande och istället då bara en eller två grejor. Mitt förslag på tillbehör till middagen är kokt blomkål med ost på, i blomkål är det 3,9 gram kolhydrater, men det mättar mycket mer än gurka och tomat. Sen med osten på får du i dig mer fett, sen kan du alltid lägga till lite fetaost på sidan av. Ett annat bra förslag är blomkålsmos, koka blomkålen och mixa den tillsammans med lite grädde. Gudomligt gott! En del blandar och gör blomål&broccolimos, broccoli är 3,1 gram kolhydrater. Kanske är det lite mer mättande? Själv är jag helt såld på just blomkålen. Även min nya upptäckt, coleslaw är ett bra alternativ till tillbehör. Vitkål, med sina 3,8 gram kolhydrater, blandat med majonnäs, creme fraiche och dijonsenap är perfekt. I andra fall kan jag ta lite sallad till, men kom ihåg att äta kött med sallad till, istället för sallad med kött. Äter du i vanliga fall en kotlett, ta nu två istället, och mindre tillbehör.

Det härmed frukt och LCHF är också något som många funderar över. Men det är fruktsocker i frukt, och det är ungefär lika mycket socker i en frukt som i saft eller läsk. Tråkigt nog. I vissa fall, när man vill och tycker man behöver, kan man äta en frukt om dagen, men för mig var det inga problem att plocka bort, då jag oftast tagit en frukt för att jag varit hungrig, men nu känner mig mät längre än tidigare.

Att gå ner i vikt med LCHF är ingen konst. För det första när man slutar med sockret är det ju klart att kroppen ställer om sig. Sen när kroppen, som är van att bränna av sockret, istället bränner av fettet är det ju också rätt självklart att det blir en viktminskning..

Hemma hos mig är det storförbrukning på mjölk, blomkål, creme fraiche, grädde, ägg och bacon. Vad går mest hemma hos er andra?

Hälsovinster för mig.
Det är svårt att säga exakt vad kosten gjort för mig än så länge, då jag drabbats av andra problem under vägens gång. Men det jag kan känna sådär på en gång är att jag sällan, eller aldrig, lägger mig i soffan och bara ligger där en hel kväll. Jag har mycket mer energi att göra andra saker på. Det känns inte längre tråkigt att diska bort efter middagen, att vika ihop kläderna som jag tvättat, eller att dammsuga. Hur lång tid tar egentligen de här sakerna?! 10 minuter vardera, högst. Det är bara det att det är så sjukt tråkigt. Men nu är jag inte lika lat och bekväm längre, utan tar tag i dedär sakerna och sen är det gjort. Jag känner också på jobbet att jag har lättare att koncentrera mig, jag blir inte lika arg när någon inte förstår mig, och jag känner inte samma plåga när någon skäller på mig som jag tidigare gjort. Idag kan jag bara tänka "Stackars liten som har en så dålig dag". Förut gick tankarna mer runt "Fan vad jag inte kan!" Och visst har det lite med självkänslan att göra också, men för mig har det gått lite hand i hand, jag har fått bättre självkänsla, då jag blivit gladare och öppnare än jag tidigare varit. Sen att jag tappat 5 kg och fått tillbaka min platta mage, slipper ballongmagen, gör ju heller inte så mycket skada, jag är inte och kommer inte bli, sjuk av det. Och det hjälper i alla fall mig lite mer att känna lycka och frihet. Och med detta menar jag mig, bara mig! Jag som mig själv och jämfört med mig själv.
Däremot vill jag också påpeka att viktnedgången för mig är den bonus jag fått, och får, på köpet med den kost jag valt. Att få sova bra, vara pigg på dagarna och ha mindre ont i lederna är det jag värdesätter, och kämpar för.

En fråga som jag ofta får är "Hur länge ska du hålla på med det där då?". Jag vet inte vad folk förväntar sig att få för svar, om dom tänker sig ett år, 7 månder, 3 veckor eller vad som flyger runt i huvudet. Grejen är att om man klarar att hålla sig till den kost man valt så vill man tillslut inte ha något annat. Jag får ont i magen av socker, jag blir trött av potatis och mackor, jag är inte samma jag med det där sockret och stärkelserna som kolhydrater är. Så mitt svar på frågan är; Jag gör det nu, jag gör det i morgon, om ett år, 7 månader och tre veckor, sålänge jag mår bra av det och själv tycker att det är bra just för mig. Varför ändra på ett vinnande koncept och förlora det jag tror på och kämpar för?


Kommentarer
Postat av: pia

Hejsan ! jo lchf är den bästa dieten jag har provat. hemma hos mig går det ungefär samma saker som dig, ägg,becon,grädde,vitkål, samt champinjoner (färska) samt spenat.



Är så himla skönt att slippa sötsuget , men funderar om jag någon helg ska prova göra pannacotta. ha en trevlig helg

ps vad brukar du göra som "helg mys" ?

2009-02-07 @ 13:37:59
URL: http://mammispia.blogg.se/
Postat av: ida

Hej Zandra! hittade just nu din blogg genom at jag söker info om lchf. Jag började med dieten för ca 10 dagar sedan, och är, precis som du nämner, mycket piggare orkar mer o blir inte sur o grinig lika lätt som innan jag började äta lchf, jag mår helt enkelt väldigt bra! men tänkte bara höra om du vet hur det funkar med viktnedgången? här har det nämligen inte rört sig alls på vågen än, men jag funderade över om det är så att kroppen behöver en "omställningstid"?? eller gör jag fel? är det verkligen helt fritt fram att äta smör, grädde osv tacksam för svar, är ju nybörjare på det här:)

/ida

2010-01-20 @ 23:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0