Sen var det faktiskt det här med facket

Igår när Vims åkte hem fick jag jättetråkigt så jag bestämde mig för att umgås med mina favoritpojkar. Åkte dit, satt för femtielfte gången och försökte förstå det roliga med familyguy och sen började vi kolla på en serie som Johan fått i julklapp. Den var sådär, mest knarklangare och människor som såg likadana ut. Jag förstod inte så mycket. Sen kom säris också. Jag hittade en tidning från Byggnads och började kika igenom dom för att läsa lite om Lavaldomen. Men eftersom Robin lägger alla tidningar på ett så bra ställe att han inte hittar dom själv (skulle man kunna säga) så hittade jag inte mycket om det. Däremot hittade jag något annat intressant..

Där står sen en massa karlar och förklarar varför dom kliver av facket. En del exempel;
”DÄRFÖR LÄMNAR VI FACKET”
Byggnads känns mest som
"Byggnads känns mest som ett gäng slipsar som sitter och tycker och tänker en massa men som egentligen inte vet någonting. Det har aldrig kommit någon från Byggnads och pratat med oss. Man ser någon logga här och där, men det är allt.”
och
"Rent ekonomiskt känns det inte som ett hinder, men vi har alltid jobb och jag har aldrig haft användning av facket. Sen är det sällan som man ser Byggnads ute på arbetsplatserna."
ett gäng slipsar som sitter och
tycker och tänker en massa men
som egentligen inte vet någonting.
Det har aldrig kommit någon
från Byggnads och pratat med oss.
Man ser någon logga här och där,
men det är allt.”
Här är ett av de exempel jag tycker är sämst. Vad vill folk? Att deras fackförbund ska ringa på morgonen och fråga om dom sovit gott? Att dom ska komma och värma deras lunchlåda? Ska fackförbunden stå givakt 24/7 så lovar jag att det kommer kosta, tid är inte gratis. Och eftersom det också är en anledning till att folk kliver av (medlemsavgiften) så skulle det inte bli ett dugg bättre. Facket finns för dig när du behöver dom och övrig tid arbetar dom för att du ska få så bra villkor som möjligt, räcker inte det?

"Jag var med en sväng i några månader, men det var för dyrt. Om jag går med igen skulle det vara för att Byggnads arbetade för att jag fick mer betalt. Vad gäller solidaritet med de andra så vet jag inte, jag har inte varit med speciellt länge och har inte tänkt på det. För min del känns det som att det kvittar om de kommer ut till bygget eller inte. När jag gick på skolan fick vi besök av en gubbe från Byggnads, men det var inget man la på minnet."
Detta är ju smart tänkt. Vad tror killen att byggnads gör? Poppar popcorn och skickar ut inbetalningskort? Tänk om han förstod att hela den fackliga verksamheten har hjälpt honom att ha den lön han har idag, att det är facket som från början förhandlat fram kollektivavtalet och att det är i kollektivavtalet som lönerna regleras!
"Än så länge är det en ekonomisk fråga. Jag har bara arbetat i sex månader. Jag tycker att det finns bra avtal på firman jag jobbar för."
Fortfarande, varför har dom bra avtal? JO FÖR FACKET HAR FÖRHANDLAT FRAM DET! Anledningen till att facket har kunnat förhandla fram det dom gjort är ju för att vi är så många medlemmar! Tillsammans är vi starka! Och vad händer då om han kliver av för att det "redan finns bra avtal"? Ett kollektivavtal håller i fyra år, har vi efter de fyra åren inga medlemmar har vi ju heller inga att förhandla åt, tror ni att vi i en sån situation skulle kunna va kvar "bra avtal" ??
"Jag gick ur för ett och ett halvt år sedan. Det blev för dyrt. Samtidigt visste jag inte om jag behövde facket. Jag har arbetat på samma firma i 20 år och aldrig haft några problem."
Ännu en stjärna till karl. Visst är facket jättebra ifall man hamnar i konflikt med sin arbetsgivare och det är ju jättebra att han känner sig säker på att han inte kommer hamna i en sån situation, men facket är så mycket mer än så, och som jag tidigare nämnde är ju facket idag starkt pga högt antal medlemmar.



Människor är inte så smarta i allmänhet. Jag är med i facket, är du? För om du inte är det är det oss andra du får tacka för de avtal som du har, för den lön du har och för att du har rätt till betald semester. Du kan också tacka oss för att du är försäkrad när du ändå håller på. Jag tycker det är dags att alla går med i facket, det här med snålskjuts är inget som håller i längden...

Kommentarer
Postat av: Cathrin

Jag är med i facket av flera anledingar! Dom har hjälpt mig så gott dom kunnat i en tvist med arbetsgivare, man får ngt billigare a-kasseavgift, man har någonstans att göra av alla sina önskemål om förändringar! Mitt fackförbund får gärna ta upp striden igen ang arbetskläder för lärare! :) Allt tar sin tid, ofta har dom något mer arbete också. Alla jobbar ju inte heltid med fackuppdraget.

2010-01-04 @ 20:27:15
Postat av: Ida

Bra Zandra, klokt inlägg som vanligt.

2010-01-04 @ 21:56:31
URL: http://agronompantomim.blogspot.com
Postat av: Sara Jonsson-Eriksson

Älska!!!! Folk tänker ju som en påse bajs ibland. Har försökt förklara för våra medlemmar hur det fungerar, men icke! Jämtland/Härjedalen har 3 Ombud! Det är ju då det är tur att dom har såna som oss, som tar oss tid och hjälper till! Kram

2010-01-06 @ 10:16:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0