Don't shut the fack up

Jag har funderat mycket på min utmärkelse idag, den nominering jag fick under galamiddagen på runö. Den nomineringen som gav mig en liten gåva som delades ut av ingen mindre än Wanja Lundby-Wedin, en intressant och duktig kvinna.

Jag fick nomineringen för att jag aktivt håller introduktionsutbldningar för nyanställda på företaget, jag gör även detta för de som redan är anställda, både medlemmar och de som inte är medlemmar. För mig är den fackliga verksamheten en viktig fråga både för arbetstagare och arbetsgivare. Jag sitter på en del uppdrag då jag dels utbildar som jag skrivit ovan, jag sitter som huvudskyddsombud, ungdomsansvarig och även studieansvarig i klubben. Det av dessa ämnen som jag brinner allra mest är en kombination mellan utbildning och ungdomsfrågor. Att utbilda den yngre generationen är en viktig del i det fackliga arbetet, som jag skrivit i ett inlägg nedan så är det ju faktiskt vi som är ung idag som en dag kommer ta över och hur kommer det se ut om det inte finns några som vill ta över och några som vill fortsätta engagera de som idag är ännu yngre och kommer ta över efter dom som tar över efter oss? Förstår ni vad jag menar? Det är viktigt med engagemang, och utbildning är det bästa sättet att skapa engagemang och förståelse. Det finns ingen kunskap som är för tung för att bära, ingen erfarenhet som tar onödig plats i livet. Jag bara undrar hur jag ska få alla att förstå hur viktigt det är? Hur högt ska jag behöva skrika för att bli hörd? Alla frågor är fackliga frågor, bara mer eller mindre. Det handlar om facket och det handlar om politiken. Jag har nyligen utbildat mig vidare lite och blivit skolinformatör, det innebär att jag ska runt på gymnasieskolor och informera om facket och vikten av att vara ansluten till ett förbund och det är något jag ser väldigt mycket fram emot. Jag tror att jag som ung har lättare att nå fram till andra unga och jag hoppas att jag lyckas nå fram på det sätt jag vill nå fram på. Materialet ligger bredvid min säng, perfekt kvällsläsning. Där ligger jag på kvällarna och funderar över hur jag ska säga saker på ett sånt sätt att någon tar till sig, lyssnar och faktiskt förstår. För jag vet också att man inte riktigt bryr sig när man sitter där första året på gymnasiet, studenten känns vidrigt långt bort och sommarjobben är ju bara tillfälliga skitställen som inte spelar någon roll. Men är det verkligen så? Vet du som sommarjobbare vad du har för rättigheter och skyldigheter, vet du var du kan vända dig om det inte fungerar helt okej? Många tar lite skit och tänker att det inte spelar någon roll alls eftersom dom inte ska vara där mer än 10 veckor. Men det är inte okej! Och det finns hjälp att få!

Jag skulle säkert kunna mala på om detta i all evighet, men just nu med min onda mage och snurriga huvud så känns det som jag har en åsikt och vänder och vrider på den på alla sätt. Ungefär som karln på ett seminarium i veckan som alltid spann vidare på dåliga skämt som någon fnissade till åt. Inte helt okej, så jag avslutar här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0