Okunskapen är påväg att växa, eller?

Det som gör oss osäkra på vad vi tycker och vad vi kan säga är okunskap, ingenting annat bortsett från att det ibland även kan handla om rädsla för att säga ifrån, tala om vad vi tycker. Men jag skulle nog vilja säga att även rädslan handlar om okunskap. För vem skulle, med facit i hand, vara helt knäpptyst och låta verkligheten och reglerna skiljas åt? Vem skulle, medveten om att det inte förändrar dig som anställd, tveka?
·
Det verktyg vi använder för att bota okunskap är utbildning och finns inom fler områden än man kan tänka sig. Du kan utbilda dig inom i princip vad du vill idag, oavsett om det är tex. inom trädens historia, språk, indianer, geografi eller i det fall jag tänker på - facket.
·
Genom att lära sig mer blir man tryggare i sig själv och sin kunskap och då kan man säga vad man tycker, man kan stå för det och man kan helt enkelt arbeta för att få det bättre.
·
Jag ska ge er ett exempel; När jag gick i skolan redovisade jag aldrig saker muntligt för jag tyckte det var pinsamt. I början när jag sålde ljus på hempartyn tyckte jag det också var pinsamt. För jag kunde inte och ville inte, båda delarna. Jag kunde ju säga fel, folk kunde skratta åt mig.
·
Idag håller jag lite utbildningar inom facket, är engagerad i kommittéer och styrelse, jag pratar inför människor jag aldrig sett om saker jag nyss lärt mig. Och jag har lärt mig genom utbildning. Kunskap är mitt vapen helt enkelt.
·
Idag har vi alla rätt att vara ledig för fackliga studier sålänge vi ansöker om ledighet senast 14 dagar innan utbildningens start. Det är jättebra! Då har alla chans att lära sig nya saker och alla har chans att ta reda på vad facket är, vad facket gör och vad som gäller på den arbetsplats vi jobbar på.
·
Nu vill borgarna ändra på detta, såhär skriver LO-tidningen den 10 februari 2010;
"Denna kunskap vill nu borgarna förvägra nyanställda, genom att införa en lag som bara ger rätt för dem som arbetat i sex månader hos arbetsgivaren att ta ledigt för att gå en facklig utbildning. Varför tycker borgarna att nyanställda inte ska få kunskap om vad avtalet på arbetsplatsen innehåller?"
·
"Om regeringen inte tar hänsyn till LO:s remissvar och driver igenom propositionen med utredningen som underlag kommer det att innebära att många färre kan gå en facklig utbildning. 

Det leder i sin tur till sämre kunskap om fackföreningens kamp om förbättrade villkor på arbetsplatsen. Som i sin tur leder till att anställda får svårare att se nyttan av att vara med i facket. Detta är ännu ett led i borgarnas iver att försvaga fackföreningarna och därmed arbetstagarnas möjlighet att upprätthålla anständiga kollektivavtal.

Om medlemmar på en arbetsplats inte har kunskap om vad kollektivavtalet innehåller blir det ett ojämnt maktförhållande, där det blir svårt för medlemmarna att bevaka sina intressen."

·
Det är nu det är dags att sätta ner foten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0