Det är inte för inte som svart står för ondska och vitt för änglar..

Med anledning av Uppdrag Gransknings avslöjande, McDonalds, Max och Burger King har nattetid använt sig av städföretag som ger sina anställda slavlöner och svarta pengar, satt jag och kikade lite på det här med svartjobb.
·
66 miljarder kronor försvinner varje år i skattepengar, pga. svartjobb. Oavsett vad som ska förändras runtom i landet kommer frågan fram; Är det vad våra skattepengar ska gå till? Det kan självklart diskuteras vad våra skattepengar ska användas till, men på något vis kan jag också känna att det är ett litet större problem att det fattas så fruktansvärt mycket pengar varje år.
Förmodligen sitter även den som aldrig betalar skatt och gnäller över vad skattepengarna går till - trots att de inte bidragit med många kronor under sitt liv. 66 miljarder kronor är mycket pengar. 
·
Det är många som jobbar svart idag. Senast för två veckor sedan träffade jag en kille som jobbar svart. För att förklara hur jag menar kommer jag använda mig av honom som grund för detta inlägg. När jag frågade honom varför han jobbar svart svarade han; "det är bra med pengar och det är bara tillfälligt". Efter en stunds diskuterande kom vi fram till att "tillfälligt" betydde något år, max två eller helt enkelt tills han kommit på vad han ska göra istället. Hans arbetsgivare kommer ju knappast hjälpa honom på traven med att hitta ett annat jobb, arbetsgivaren betalar ingen skatt för honom, ingen pension och ingen övertids/ob-ersättning. Han får en summa per timme han är där, oavsett när. Men jag kan ändå tänka mig att arbetsgivaren kräver en hel del gjort.
Den här killen känner sig för tillfället ganska smart - han behöver ju inte skatta för pengarna och får därmed lite extra i fickan, just idag. Men tänk på i morgon när han, som jobbar i en verkstad, gör sig så illa på något så han inte kan jobba. Då tar det stopp för honom, för han kan ju inte få ut sjukersättning och ingen försäkring täcker upp det. Här tyckte killen att han var smart igen och sa att försäkringsbolagen inte vet att han jobbar svart och han kan ju ha gjort sig illa på sin fritid. Kul kille - svartjobb OCH försäkringsbedrägeri på samma dag, happy day hörru! Eller tänk när han kommer på att han vill köpa en fin bil som han hittat, där tar det också stopp för honom - vilken bank beviljar ett lån till en kille utan registrerad inkomst? Även om det känns rätt långt borta för en kille som i det här fallet förmodligen är runt 23-25 år så är de pengar han tjänar idag heller inte någon grund för hans pension. När den här killen ska söka ett helt vanligt och ärligt jobb sen är det ingen jättebra idé att på frågan vad han jobbat med förut svara; "Jag jobbade svart i en verkstad i två år" för det ger inte intrycket av att han är en bra kille. Och eftersom det saknas inkomst för de två åren är det inte så troligt att de tror på att han jobbat ärligt och härligt i två år. Förstår ni grejen?
·
och sen är det ju olagligt också.
·
När jag betalar skatt på min lön betyder det att jag betalar pengar för att bland annat skolan ska kunna ha sin verksamhet. Min mamma och pappa har aldrig behövt betala för att jag går i skolan, det har aldrig kostat dom en summa per skolår och barn för att jag och mina syskon ska få få i skolan. Vi har också som barn gratis sjukvård och tandvård. Det är skattepengarna som går dit! Hur ska dessa verksamheter fungera i framtiden om vi bestämmer oss för att skita i att betala skatt och jobba svart resten av våra liv? Vill du betala för dina barns skolgång, KAN du betala för den? Eller ska bara de barnen vars föräldrar har pengar kunna gå i skolan? Ska du behöva välja mellan att ha mat på bordet eller gå till doktorn med ditt sjuka barn, för att det kostar att gå dit? Eller ska du proppa ditt barns kropp full med alvedon pga hål i tänderna för att du inte riktigt har råd att gå till tandläkaren med dom just den här månaden? Tänk efter, var är vi påväg?
·
Och säg för fan inte att det inte spelar någon roll om bara just du beter dig på det här sättet!
Jag blir upprörd. Skämmes för tusan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0