Fotografering

Det hela började med att min dåvarande vapendragare Nettan började fota. Jag tyckte hon var bra på att fota och tyckte det verkade roligt. Sen köpte min dåvarande sambo Johan en kamera och jag började fota mer och mer och mer. Min då ganska nya vän Jessica var också väldigt intresserad av foto och vi var ute en hel del. Sen flyttade jag och Johan isär och därmed försvann kameran ur mitt hem.
När jag var på besök hos Vincent i Umeå i maj köpte jag min egna kamera, en Canon 1000D, en likadan som Johan hade köpt. Jag trivdes ju med den kameran och kände att jag inte behövde nått värre.
Hittills sen i maj har jag tagit ganska mycket bilder med min kamera, den exakta siffran just nu är 4050 bilder. Många många som inte alls är speciellt bra, men många många som jag lärt mig mycket av.
Jag kom på att det vore roligt att lära mig lite mer om fotografering och sökte en yrkesutbildning i fotografering här i stan som jag kom in på. En gång i veckan var den planerade lektionstiden men det var en utbildning som gick på helfart i en termin, från september till december 2009. Superkvinnan jag hade stora planer på att bli en grym fotograf men jag ville inte ta studielån å grejer så jag sökte tjänstledigt på 25% från jobbet, fick det beviljat och började utbildningen. (I samma veva hände andra grejer som vid ett senare tillfälle kan förklaras i tema "jag" som gjorde att jag inte alls jobbade 75% och inte alls hade speciellt mycket tid eller ork att plugga större delen av den 'fritid' jag hade) Det var en jättebra utbildning, underbara människor som gick den och en underbar lärare som jag fick träffa en gång i veckan, men med tiden insåg jag att det inte alls var precis det jag ville göra med mitt liv. Min plan var att bli bra på att fotografera, men studioljus, vinklar och paralleller var ingenting jag riktigt brann för. För två veckor sen klev jag av utbildningen. Ett val jag är mer än nöjd med, trots att jag saknar mina kurskamrater väldigt mycket.
Men att kliva av utbildningen har gjort att jag återigen tycker att det är väldigt roligt att fotografera och jag har trots allt lärt mig en hel del inställningar i kameran som kan göra att bilderna blir väldigt mycket bättre och jag har lärt mig en hel del nytt om bildredigering också. Nu har jag Jessica och Fredrik i mitt liv som båda tycker om att fota också så jag ser fram emot lite photoshoots med dom framöver och kommer fortsätta fota för att det är så himla kul!
Just nu är huvudsaken att JAG tycker om dom bilder jag tar, att JAG är nöjd med dom och att JAG kan det JAG VILL kunna. Utbildningar finns kvar den dagen jag känner att jag behöver det och vill lägga ner den tid det krävs. Tills dess utbyter jag erfarenhet och kunskap med andra i min omgivning. Jag tycker om att fota och jag kommer fortsätta göra det. Och jag kommer lägga upp lite nya bilder inom kort också.

Kommentarer
Postat av: Cathrin

Du ÄR duktig på att fota! Du tar väldigt fina bilder! Så fortsätt fota så fortsätter du att utveckla dina fotokunskaper, även om du inte går en utbildning!

2009-11-27 @ 07:18:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0